Czy hotel może mieć jedną gwiazdkę?

Gwiazdkowy system oceniania hoteli to jeden z aspektów, na który zwracają uwagę turyści. Przed rozpoczęciem poszukiwań hotelu posiadającego wymaganą gwiazdkę, warto zapoznać się z kilkoma faktami na temat samego systemu przyznawania gwiazdek.

Gwiazdki w hotelu nie zawsze oznaczają to samo (szczególnie w innych krajach). Ocenianie przy pomocy skali gwiazdkowej (1-5) nie jest standaryzowanie. Brak standaryzacji sprawia, że klient może poczuć się rozczarowany wizytą w dwóch różnych hotelach posiadających taką samą liczbę gwiazdek. Największą przejrzystość zachowują duże sieci hotelowe, które przyjmują jeden określony system przygotowania pokoju hotelowego bez względu na jego lokalizację. Ponadto, należy zwrócić uwagę na niewielkie różnice pomiędzy ilością gwiazdek. Niektóre kraje stosują skalę skróconą (np. Malta), która nie uwzględnia takich miejsc jak hotele jednogwiazdkowe.

Polski system oceny najbardziej zbliżony jest do tego stosowanego w Europie Zachodniej. Hotele powstające na ziemiach polskich obowiązkowo podlegają ocenie i przyznaniu liczby gwiazdek (nie we wszystkich krajach jest to obowiązek). Przyznawaniem not zajmuje się Marszałek Województwa, wraz z personelem pomocniczym (np. Strażą Pożarną, czy Inspektoratem Sanitarno- Epidemiologicznym). Sam system przyznawania ocen i gwiazdek opisany jest w ustawie 38 dotyczącej usług turystycznych.

Stosowana w Polsce skala umożliwia przyznanie danemu hotelowi od 1 do 5 gwiazdek. Na świecie ponadto istnieją hotele z siedmioma gwiazdkami. Tego typu destynacjami są Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi.

Hotel jednogwiazdkowy by zostać zakwalifikowany do systemu hotelowego posiadać musi minimum 10 pokoi (najczęściej jedno- lub dwuosobowych). Kolejne kryteria umożliwiające otrzymanie gwiazdki nie są zbyt trudne do zrealizowania. W pokoju oferowanym klientom musi znajdować się łóżko, szafa, umywalka, oraz szafka nocna. Hotelarz nie musi zapewniać klientom toalety w pomieszczeniu sypialnianym, dlatego też najczęściej znajduje się ona na korytarzu. Ponadto właściciel nie zapewnia restauracji hotelowej, oraz parkingu. Obsługa zajmująca się klientami posiadać jednak musi minimum wykształcenie średnie, a także znać jeden język obcy (nie musi być to angielski).

Jednogwiazdkowe hotele najczęściej występują przy głównych traktach komunikacyjnych i ich główną klientelę stanowią osoby zawodowo zajmujące się prowadzeniem pojazdów zmechanizowanych. Oferowany przez nie standard często nie odpowiada osobom wyjeżdżającym na wakacje, dlatego też tego typu goście stanowią tutaj mniejszość.